Social media marketing opleiding

Social media is niet meer weg te denken in deze era. Iedereen spendeert meer tijd dan nodig op social media kanalen en het is dan ook de plaats bij uitstek om nieuwe klanten te bereiken. Met een social media marketing opleiding leer je alle skills die je nodig hebt om het te maken op social media.

Mogelijke social media opleidingen

De social media marketing opleiding is slechts één van de mogelijkheden aan thuisstudie die je kunt doen om jezelf te verdiepen in social media. Het online aanbod is namelijk erg uitgebreid. Zo kun je social media gebruiken om het zelf helemaal te maken op sociale media, maar je kunt ook opleidingen volgen die je helpen om social media aan te wenden om je bedrijf beter te laten renderen.

De verschillende opleidingen hebben ieder een andere insteek:

  • Social media marketing
  • Adverteren op social media
  • Nieuw talent recruteren via sociale media of LinkedIn
  • Opvallen en winst maken met social media

Als beginnende social media marketeer raden we aan om de allround social media marketing opleiding te kiezen. In deze opleiding leer je de verschillende kanalen kennen en gebruiken. Je krijgt een goed inzicht in de werkwijze en doelgroep die zich op ieder platform bevindt. Later kun je jezelf eventueel bijscholen door voor een specifiek platform te kiezen.

Wat kun je verwachten van een opleiding social media?

De verschillende opleidingen in dit aanbod bieden ook verschillende modules en lespakketten. Ga jij voor een specifieke opleiding die slechts één kanaal omvat? Dan mag je ervan uit gaan dat je dat kanaal helemaal onder de knie hebt tegen het einde van de opleiding. Kies je voor de iets ruimere allround social media marketing opleiding? Dan krijg je een degelijk en breed inzicht in alle kanalen. De allround opleiding zorgt ervoor dat je meteen aan de slag kunt als social media manager. Module per module wordt je dieper ondergedompeld in de digitale wereld van content, communicatie en marketing.

  • Inleiding tot digitale marketing, KPI’s en doelstellingen
  • Introductie in de verschillende kanalen
  • Doelgroep en publiek per kanaal
  • Adverteren op de verschillende media
  • Efficiënt campagnes opzetten
  • Google Analytics gebruiken om je inspanningen te evalueren
  • Complete social media marketing campagne plannen en uitvoeren

Welke social media kanalen worden er gebruikt?

Ieder jaar komen er weer nieuwe social media kanalen bij. Denk maar aan Vine, TikTok, Snapchat en andere recente nieuwkomers in het gamma der sociale media. In de opleiding social media mag je ervan uitgaan dat je de meest gebruikte kanalen leert kennen en efficiënt naar je hand zetten. Zo zal er zeker tijd besteed worden aan nieuwe media, maar ook de langer bestaande media komt aan bod.

Instagram cursus

Een Instagram cursus is de ideale opleiding voor mensen die het willen maken als influencer. Maar het visuele social media kanaal heeft ook veel te bieden voor bedrijven die hun product mooi visueel kunnen neerzetten. Dit kan gaan van horloges, via schoenen en mode, tot drankjes en maaltijden. Instagram heeft een erg ruim publiek en de kans is groot dat er voor ieder type onderneming een mooi kansje in zit om via Instagram hun publiek te bereiken.

Cursus Facebook

Facebook is en blijft een erg populair social media platform. Het wordt gebruikt door verschillende generaties aan koopkrachtige mensen. Miljarden mensen gebruiken dagelijks Facebook en het is dan ook een geweldig platform om te gebruiken voor advertenties. Naast advertenties biedt Facebook ook andere manieren om je doelgroep te bereiken. Zo zijn er pagina’s voor bedrijven, publieke groepen, private groepen, een marketplace en nog veel meer mogelijkheden die je ontdekt in een cursus social media.

You Tube

YouTube is het populairste video kanaal ter wereld. Er bestaan nog andere video kanalen die kortstondig succes kenden of kennen, maar YouTube blijft heer en meestal wanneer het over online video gaat. Iedereen kan een video uploaden op het medium om op die manier een grote massa kijklustigen te bereiken.

Mede om die reden is YouTube een goed medium voor influencers, maar ook voor bedrijven of bekende personen, zoals comedians, muzikanten, en andere performers die hun skills ten toon willen spreiden.

Twitter

Twitter is één van die social media kanalen die in ons land altijd en beetje een achterblijvertje is gebleven. Toch blijft het een goed kanaal om aanvullend te gebruiken voor social media marketing. Hoewel het aantal Belgische Twitteraars kleiner is dan het aantal Facebook gebruikers, blijft het een social media platform dat een breed spectrum aan mogelijkheden biedt.

LinkedIn

LinkedIn is het social media platform bij uitstek voor professionals. Het kanaal wordt niet zo zeer gebruikt voor het posten van baby foto’s en het bord spaghetti dat je nu meteen gaat verorberen, maar eerder om professionele ideetjes uit te wisselen. Dat zorgt ervoor dat dit kanaal zich perfect leent om professionals te bereiken. Afhankelijk van jouw exacte doelgroep kan LinkedIn het ideale platform zijn om jouw perfecte klanten te ronselen.

Pinterest

Ook Pinterest is eerder bekend buiten België en het wordt minder vaak aangewend door Belgische entrepreneurs. Toch kan je verbaasd staan over het immense gebruikersaantal dat dit platform telt. Pinterest is in eerste instantie een platform waar je ideetjes kan op doen, of het nu over je volgende reis gaat of over een coole armband die best bij een bepaalde outfit past. Ook hier is je succes op dit platform voor een groot stuk afhankelijk van je product of service. En natuurlijk, je leert best een beetje bij over de beste Pinterest strategie!

Nieuwe social media

Naast de oude vertrouwde social media kanalen, springen nieuwe kanalen als paddestoelen uit de grond. Zo zagen we de voorbije jaren een heleboel nieuwe social media kanalen voorbij komen: Vine, SnapChat, TikTok, … en een heleboel andere kanalen. Sommige van deze platformen hebben een korte levensduur, terwijl anderen serieus aan populariteit winnen.

Afhankelijk van jouw specifieke doelgroep bestaat de kans dat één van deze kanalen de perfecte uitlaatklep is voor jouw product of service. Wil jij bijvoorbeeld een jong publieken bereiken dat binnen enkele jaren aan koopkracht zal winnen? Dan is TikTok momenteel het social media platform waar je moet zijn!

Toekomstmogelijkheden na een social media marketing opleiding

Omdat social media zo’n sterk groeiend fenomeen is, heb je een goede kans om na je social media marketing opleiding een goed betaalde job te scoren! De mogelijkheden zijn erg breed. Je kunt na deze opleiding werkelijk alle kanten op. Of je jouw nieuwe skills nu aanwendt om je eigen merk te promoten, of je gebruikt je kennis om aan de slag te gaan bij een marketing agency. Deze opleiding in de social media zal jouw carrière sowieso een stevige boost geven!

  • Social media manager voor je eigen bedrijf
  • Social media manager voor klanten bij een agency
  • Freelance social media beheerder
  • Growth hacker (als zelfstandige of voor een bedrijf)
  • Influencer of blogger

Influencer worden met een cursus social media

Steeds meer mensen zijn op zoek naar een manier om influencer te worden. Fashion bloggers, food bloggers modellen of mensen die een fotogenieke hond hebben, … Iedereen wil een stukje van de roem en rijkdom die influencers ten toon spreiden op het internet. Influencer worden is een droom voor velen. Door een online cursus social media te volgen, wordt het mogelijk.

De beste kanalen om jezelf in te verdiepen wanneer je influencer wil worden, zijn Instagram, YouTube en TikTok.

Social media cursus – Studieduur

Een social media marketing opleiding duurt gemiddeld 3 tot 6 maanden. Wil je je meer verdiepen en een uitgebreide cursus volgen? Dan mag je rekenen dat je daar ongeveer 1 jaar aan spendeert.

De studieduur van je opleiding is afhankelijk van een aantal dingen. Kies jij ervoor om je opleiding klassikaal te volgen? Dan klopt de uiteindelijke studieduur exact met de vooropgestelde tijd.

Kies je ervoor om een online opleiding tot social media manager te volgen? Dan heb je zelf een behoorlijk aandeel in exacte duur van je opleiding. Zo kun je altijd sneller of trager gaan dat de vooropgestelde duur.

Let wel op dat de meeste opleidingen je onmiddellijk toegang geven tot het studiemateriaal. Dat betekent dat je vrijwel meteen kunt starten met studeren. Vaak is de toegang tot het les materiaal beperkt in tijd. Je hebt dan gemiddeld 2 jaar toegang tot de lessen en tot de persoonlijke begeleiding van een docent.

Je kiest zelf of je aan het eind van de opleiding een stage en een examen wil doen om zo je diploma in de wacht te slepen. Je kunt er ook voor kiezen om deze opleiding puur te volgen om jezelf bij te scholen, zonder dat je daar een diploma voor nodig hebt.

Wil jij een social media marketing opleiding volgen?

Wordt jij binnenkort social media manager of heb je eerder interesse om influencer te worden? Het kan allemaal. Bekijk het aanbod op deze pagina. Wil je meer te weten komen over de exacte specificaties per opleiding? Klik dan op ‘Meer informatie’.

Interessant leesvoer over thuis studeren!